dinsdag 6 december 2016

Ben je verdrietig of ben je blij? Welk gevoel heb jij?

Tijdens de maand november werkten we met de gevoelensdoos in de klas. Vooral de gevoelens 'blij' en 'verdrietig' zijn werden belicht.

We luisterden naar het prachtige verhaal 'Liselotje krijgt een vriendje'. Binnen dit boek komen alle gevoelens aan bod: de vreugde van de vriendschap en om het samen spelen, verdrietig zijn wanneer men zich alleen voelt, boos worden als men jaloers is...
Via kringgesprekjes werden die gevoelens op het verhaal geprojecteerd. De kinderen mochten telkens het gevoel van het personage aanwijzen op een gevoelensmasker. 
We deden ook de mimiek na.

Verder stonden we stil bij onze eigen gevoelens: wat doe ik graag, dus wat maakt mij blij en waar houd ik niet van?

We knutselden een gevoelenskaart met gevoelensmaskers waarbij de kinderen in de klas hun gevoel konden aanwijzen.

Binnen de themaklas bij juf Liesbeth Cornelis (logopediste) en juf Liesbeth Decoene (kinesiste) mochten de kinderen gezichten samenstellen. Ze mochten hierbij zelf blije ogen en een lachende mond kiezen of droevige ogen met een hangende mond. Zo leerden ze echt stilstaan bij de uitstraling en specifieke mimiek bij die gevoelens. Ook speelden ze een poppenspel. Dank aan beide juffen om dit zo knap uit te werken.

Hieronder zie je enkele kinderen aan het kleuren.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.